תמונות מספרות אנשים או איך לגרום לתמונות שלכם לבלוט ברשת ?
במאמר הזה אני רוצה לתת לכם שני דברים :
1. הבנה איך תמונה עובדת, איך היא צריכה לעבוד
2. מה תוכלו לעשות כדי שהתמונות שלכם ידברו אתכם
נתחיל מהשאלה הפשוטה : מה התפקיד של התמונה ? מה המשמעות שלה ? מה המטרה שלה ?
התמונה היא עוד דרך לביטוי. לא סתם אומרים שתמונה שווה אלף מילים.
התמונה מדברת את הסיפור שמאחוריה.
היא מבטאת מחשבות , מסרים , היא נוגעת ברגש, או בשכל. היא מעוררת למחשבה או לפעולה.
למשל – כשאני רואה תמונה של מקום מסוים – אם יהיה שם ספסל או כסא, אני בקלות אוכל לדמיין את עצמי יושבת שם. אם אני רואה תמונה של נוף מסויים , אני אוכל לדמיין את התחושה שתהיה בי אם אהיה שם.
תאמרו , ובצדק: יש תמונות שלא גורמות לי להרגיש ככה או לחשוב ככה.
אז מה ההבדל ?
מה עושה תמונה ל"טובה" ?
מה גורם לתמונה להיות מעניינת ? מה יגרום לי לעצור לשניה על התמונה שלך דווקא בעולם מלא תמונות מכל פינה ?
זה לא המיקום , או צבע המים, גם לא החפצים או העננים בשמיים.
זה איך שאנחנו
נבנה את התמונה.
אם נבנה נכון את התמונה- היא תעבוד נכון על הצופה. ואם לא.. אז היא לא...
אם אמרנו שהמטרה שלנו היא להעביר מסר, לספר סיפור באמצעות התמונה-
אנחנו צריכים לחדד לעצמנו
לפני שמצלמים – מה המסר ? מה אני רוצה לומר ?
לפעמים מילים יניעו אותנו לחפש תמונה מתאימה, ולפעמים , אם התמונה תהיה טובה , היא כבר תניע אותנו לכתיבה.
לפני שאני ניגשת לטיפים לצילום – חשוב לי להדגיש.
הדבר הראשון לפני הצילום זה
ההתבוננות.
המחשבה.
מה אני רוצה להגיד ? מה אני רוצה להעביר ? מה אני רוצה שהתמונה שלי תספר ?
כולנו מכירים את המסרים שלנו בע"פ מתוך שינה.
אבל לפעמים יש צורך לבודד מסר קטן, ולחדד אותו .
הטיפ שיעזור לכם הכי טוב למקד את התמונה : תחשבו על מסר בשש מילים. לא יותר.
המיקוד הזה יעזור לכם בהמשך.
ועכשיו נעבור לטיפים שישנו לכם את התמונה, פשוטו כמשמעו :
טיפ מספר 1 - לצלם
לצלם זה לא אומר להיות "צלם"..
אנחנו חיים בעולם שבו לכולנו יש בכיס 24/7 מצלמה.
תתחילו לצלם.
אל תחשבו על השימוש בתמונה עדיין.
פשוט תיצרו לכם מלאי של תמונות.
זה יכול להיות בכמה חלקים של היום לצלם פעולות שאתם עושים, מקומות שאתם נמצאים בהם, אנשים שאתם נפגשים איתם.
פשוט תתחילו לצלם.
3 דגשים פשוטים בצילום :
(יש המון דגשים וטיפים, מתחילה איתכם בקטנה.. שתזכרו ליישם)
- תבחרו נושא לתמונה, ותתקרבו אליו. תנו לו מקום של כבוד בתמונה. אל תתנו לצופה "לנחש" מה רציתם לצלם. תנו לו את זה "ישר לפנים".
- תמקמו את הנושא שלכם באחד השלישים של התמונה, לא באמצע. ככה תתנו מקום לרקע לתרום לנושא. למשל : כוס בירה היא סתם כוס בירה אם היא ממוקמת במרכז התמונה. אבל אם היא ממוקמת בצד שמאל של התמונה, וברקע יש חוף ים – זה מסר אחד של התמונה, ואם ברקע יש מסעדה – זה סיפור אחר. ואם הרקע הוא הסלון או פינת העבודה אלו כבר סיפורים אחרים עם משמעות אחרת.
הכוס נשארה אותה הכוס. הרקע תורם לנו להבנת הנושא. - תשימו פוקוס על הנושא. פוקוס עוזר לנושא להיות חד, ולרקע להיות מטושטש, לתרום אבל לא להפריע. (פוקוס עושים בלחיצה על הנושא, צריך לוודא שהעיגול הופך לצהוב ו"ננעל")
טיפ מספר 2 – "לביים" תמונות
לביים תמונות לא פוגע באותנטיות שלהן !
מה הכוונה ?
למשל לבקש ממישהו שילך עם הגב אליי וכשאגיד לעצור- יעצור.
כך תהיה לי תמונה שמדמה צעידה, מסע, התחלה, וכו'..
לביים תנועות ידיים , או חיבוק וכיוצ"ב.. כך נוכל לקלוע בדיוק יותר למסרים שלנו.
תתפלאו כמה אנשים שמחים לעזור ולהיות חלק מהתמונה שלכם (גם אם רואים להם רק את הציפורניים המהממות, אל תשכחו לפרגן !)
תיעזרו בבני משפחה, שכנים , חברים , לקוחות, כל מי שיכול לעזור לכם למלא את התמונה במסר המתאים. (כמובן שלשם כך תצטרכו רשימת מסרים מסודרת.. )
ותזכרו -אנחנו יכולים להעביר רגש בלי לצלם פנים !
כשאני מצלמת רק חלקי גוף , ולא פנים, אני משאירה מקום לדמיון אצל הצופה. הוא יכול לדמיין את עצמו בסיטואציה ולהתחבר אליי ולמסר שלי יותר בקלות.
טיפ מספר 3 – לחפש השראה ברשת
לחפש השראה זה
לא אומר להוריד תמונות ממאגרים !
כשאני "נתקעת" עם תרגום של מסר לתמונה, אני יכולה לעשות שני דברים:
- להתאמץ ולתרגם את המסר לפעולה- ואז יהיה לי יותר קל למצוא לזה ביטוי צילומי
- לגשת למאגרי תמונות מהרשת
למה
לא כדאי להוריד תמונות מהרשת ?
הנופים לא אותנטיים, לא ישראליים. זה מרגיש לא אמיתי.. לא אמיתי = לא מעניין אותי לקרוא, לא ייחודי מספיק..
כנ"ל לגבי הדמויות .. הם לא מהסביבה הטבעית שלנו.. לא מדברים אל הרגש שלנו.. למשל לראות פירסום עם פנים אסייתיות , קשה לנו לדמיין את זה על עצמנו , על הסובב אותנו כי זה לא מרגיש אותנטי.. זה יוצר ריחוק..
וזה נכון גם לגבי המאכלים.. אם אני רוצה לדבר על אוכל , אני אעדיף משהו שמוכר מהחנויות המקומיות פה.. ולא משהו שרוב האנשים לא טעמו או ראו במציאות...
כמה שיותר לשדר אותנטיות, פשטות.
אנחנו רוצים לקנות את האמון של הצופה שהתמונה אכן מדברת אותנו ואת המסר שלנו.
מתי אני כן פונה למאגרי תמונות ?
כשלא הצלחתי לתרגם את המסר לתמונה. אני אחפש במאגר התמונות כיוון לתמונה,
אבל אני תמיד אצלם אותה בעצמי.
וכך אני אבטיח שה"מותגים" על הבגדים של המצולם, והניראות שלו, ואפילו השלטים ברחוב יהיו מקומיים ואותנטיים, אני אגרום לקהל שלי להתחבר לתמונה כי זה מקומות ואנשים ומותגים / מאכלים שהוא מכיר מהיומיום שלו ואצור אצלו את האמון והחיבור.
והכי חשוב לזכור-
כמו שמילים שיוצאות מהלב נכנסות אל הלב- גם תמונה שהתרגשנו כשצילמנו אותה תרגש את הצופה.
זה עובד באותה הצורה.
ואתם הרי משקיעים במילים שלכם, מקווה שעכשיו נתתי לכם גם כלים ומוטיבציה להשקיע בתמונה.
ואם אתם רוצים להעמיק ולקבל עוד כלים וטיפים תכתבו לי ואולי ניפגש בסדנא..








